Friday, February 2, 2007

Turen til Hong Kong

Ok så er det vist tid til at jeg får fyldt lidt i denne blog, så folk derhjemme kan følge lidt med i hvad der egentlig sker hernede...

Jeg rejste fra Danmark mandag d. 22 Januar fra Kastrup lufthavn. Med Sterling kl 1245 til Gatwick i England. Her ventede så 6 timers venten, da mit fly videre først afgik kl 2010 lokal tid. Jeg skulle så også have pakket min bagage om da vægtfordelingen af min håndbagage og normale bagage var forskellig i de to flyselskaber jeg skulle flyve med.
Mit andet flyselskab var et nyoprettet lavprisselskab Oasis. Kombinationen med Oasis og Sterling resulterede i at jeg kun måtte slippe ca. 2300 dkr for turen til Hong Kong...

Men ventetiden i lufthaven blev brugt på at spise og læse nogle blade... (tak til Werner og Ib for sponsor af disse)
Da klokken nærmede sig tid til at boarde, var der ikke rigtig nogle informationer at finde få diverse informationstavler... Men så pludselig stod der "closing gate"... og så var det bare om at løbe, for der var 20 min gang til denne gate... Men jeg kom da ombord og regnede nok lidt med at flyet blev forsinket da der næsten ikke var nogle personer ombord og at folk nok havde set "closing gate" lige så sent som jeg. Men nej, kaptajnen bød velkommen og sagde at vi nu ville tage afsted. Jeg sad altså i en Boing 747-400 (jumbojet) og når jeg kiggede rundt var der kune mig som passager...
Endnu bedre blev det når stewardesserne skulle forklarer om sikkerheden ombord... Den stakkels kinesiske stewardesse, der kun stod foran mig, var næsten flad af grin og måtte til sidst vende sig mod mig og give mig eneinstruktioner.
Senere flyttede folk fra andre steder i flyet ned hvor jeg sad, men det lykkedes mig alligevel at kapre 3 sæder ved siden af hinanden og finde 6 tæpper og puder og så kunne jeg så ligge ned hele turen og sove... ikke dårligt for en økonomiplads til 150£
Udover det var der to måltider, og gratis vand, the og kaffe. Med en afgang kl 2010 GTM og en ankomst kl 1510 GTM+8 har turen taget godt 11 timer. Men fuldt udhvilet var jeg klar til at finde mit universitet på den anden side af Hong Kong.

Tog en lokal bus til et sted hvor den ikke skulle have kørt til, og blev bedt om at stige ud af bussen... det stod jeg så under 50 etagers boligblokke i en forstad til Hong Kong uden at vide hvordan jeg ville kunne finde vej videre.
Men de lokale er virkelig flinke, især når de kan engelsk, så enlokal mand hjalp mig videre. Så blev smidt på en ny minibus videre direkte til Hong Kong University of Science and Technology.

<- første indtryk af Hong Kong, verdens største kontainerhavn...

Indtjekningen skulle så gøres hos nogle damer der ikke kunne engelsk, for kom kl 18, uden for den normale åbningstid. Men en lokal studerende kom til undsætning og prøvede det bedste han havde lært at oversætte...

Klar på mit nye værelse kom denne lokale studerende tilbage og spurgte om jeg ikke ville have en rundvisning på campus, jo tak det ville jeg jo gerne, det hele var jo så nyt.
2½ time senere var rundture færdig og her er virkelig alt... Jeg vendte tilbage kl 23 og så var det bare om af få sovet, så man kunne undgå jetlag...

No comments: