Monday, March 12, 2007

Det kinesiske nytår del I

Ok, så er det vist på tide med en opdatering, kan se det er en måned siden sidst.

Jeg kom til nytårsferien, som var fra fredag. d 16/2 til onsdag d. 21/2.

Ok, jeg havde i ferien egentlig tænkt mig at tage til Filippinerne, da en stor gruppe ville rejse dertil. Men da jeg to dage tidligere havde ansøgt om visum til Kina og ike kunne få mit pas tilbage før efter flyet var afgået måtte jeg blive i Hong Kong i denne ferie. Men det var nu ikke så dårligt!

<- miniature model af den forbudte by, med Shenzhen i baggrunden, Splended China

Ok, fredag var vi en gruppe på 15 personer, der rejste mod Kina. Eller dvs. vi tog toget fra Hong Kong til Shenzhen, som er en såkaldt special økonomisk zone (SER) og som derfor ikke rigtig er Kina. Shenzhen var fra få årtier siden en lille fiskerby, som vandt i lotteriet og blev udnævnt til SER, siden da har en enorm udvikling skabt denne milionby med masser af shoppingområder og flere forlystelsesparker. Alt er billigere her, da der ikke er lagt skat på varer og da mange produkter kommer direkte fra fabrikkerne. Meget i dag er jo made in china, og mange af disse produktionsfaciliteter ligger omkring eller i nærheden af Shenzhen. Men udover shopping er Shenzhen også kendt for at være stedet hvor man får massage, med eller uden en "happy ending".

<- landsby-optræden, Splended China

Men vores mål var i første omgang at komme til forlystelsesparken "Splended China", hvor man kan se miniature udgaver af alle de "berømte" / berømte steder i Kina (kendte ikke de fleste). Men dette indebar den kinesiske mur, den forbudte by, men også forskellige landskaber i Kina. Men udover dette var der bygget små landsbyer fra forskellige steder i Kina. Dette var utrolig interessant at se, for der var så en masse personer der var klædt i de traditionelle dragter fra disse egne og et par gange om dagen var der så små forestillinger i alle disse landsbyer, hvor de fortalte om hverdag og fest i disse samfund. Jeg blev selvfølgelig sparket op til en af disse shows, da jeg var den eneste "hvide mand", som der lige skulle gøres lidt grin af... Men det var nu meget sjovt...

<- mere optræden, Splended China

Efter forlystelsesparken var vores gruppe delt kraftigt op... vi var fire sammen og tænkte at vi da også lige skulle snuse til selve Shenzhen. Så to ind til et af shoppingområderne, først og fremmest for at få noget aftensmad. Billigt billigt, der er hvad man må sige, både mad, tøj, sko og ikke mindst DVD'er er billige her... Købte kun DVD'er, men her gav man 10 yuan (7,5dkr) pr DVD og mindre hvis mand handler stort ind... Vi var 4 og købte vist nok omkring 150 DVD'er og gav omkring 1000yuan for dem... Hvem sagde de var ulovlige?!? Men sko er altså billige mellem 50-200 yuan, men så er alt så også kopivarer...

<- shopping område i Shenzhen

Jeg købt et hukommelseskort til min mobil.. 4 gb til 150dkr... kopivare ja... for det firma der står på kortet har endnu ikke startet produktionen af disse 4 gb hukommelseskort, fandt jeg sidenhen ud af... Nåh, men vi havde et mindre uheld i og med at italieneren i vores gruppe fik stjålet sit kamera, så vi måtte have fat i politiet for at få lavet en politirapport til forsikkringsselvskabet. Så vi spurgte gadepolitet og de fortalte at vi skulle tage på politistationen for at få lavet dette... det vidste vi jo bare ikke hvor var. Så vi fik en politibil til at hente os og køre med udrykning igennem downtown... En lidt andreledes oplevelse!

<- vores transportmiddel igennen Shenzhen (politibil)

2 timer senere var det hele klaret og vi tænke at vi måtte skynde os hjemad da grænsen mellem Shenzhen og Hong Kong lukker kl 24...